انجمن انفورماتیک ایران انجمن انفورماتیک ایران انجمن انفورماتیک ایران
گزارش کامپیوتر شماره 234, ویژه مرداد و شهریور ماه 96 منتشر شد. شنبه  ٢٧/٠٨/١٣٩٦ ساعت ١٥:٢٠
 

معرفی انجمن بین‌المللی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

محمود كریمی
    مدیرعامل شركت سیمرغ تدبیر و سرپرست گروه تخصصی راهبری و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات انجمن انفورماتیک ایران

پست الکترونیکی: Karimi@simorghtadbir.com


 
معرفی

با گسترش وابستگی كسب و كار‌های مختلف به فناوری اطلاعات، فواید و مزایای تجارب برتر در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات آشكار‌تر می‌شود. یكی از ابزارهای به اشتراك گذاردن تجارب برتر، تشكیل انجمن‌ها و گروه‌های حرفه‌ای است. انجمن مدیریت خدمات فناوری اطلاعات براساس محتویات وبگاه، خود را این گونه معرفی نموده ‌است.
«انجمن جهانی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، تنها مرجع مستقل شناخته شده بین‌المللی از متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در جهان می‌باشد.
این انجمن غیرانتفاعی، به عنوان بازیگر فعال در گسترش كاربردهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات از طریق توسعه استاندارد‌ها، تجارب برتر و احراز صلاحیت‌ها بوده و فعالیت خود را با اعلام موجودیت شعبه  انگلیس در سال 1991 شروع كرده است.
انجمن، با در اختیار قراردادن شبكه‌ای از متخصصان فناوری اطلاعات در زمینه‌های گوناگون و همچنین ترتیب دادن كنفرانس‌ها و همایش‌های مختلف، زمینه را برای مدیریت بهتر خدمات فناوری اطلاعات درسازمان‌ها فراهم می‌كند،‌ به گونه‌ای كه واحدهای مدیریت فناوری اطلاعات بتوانند خدمات پایدار و با كیفیت را به صورت داخلی یا خارجی با پیروی از الگو‌های برتر ارائه كنند.
انجمن در حال حاضر دارای 6.000 شركت عضو اعم از دولتی و خصوصی و همچنین 40.000 عضو حقیقی در سراسر جهان است. انجمن همچنین دارای بیش از 50 شعبه در كشورهای مختلف نظیر آمریكا، كانادا، استرالیا، انگلستان، مالزی، تركیه، سنگاپور، سوئیس، ... است.
هر شعبه از انجمن كه به ازای یك كشور تشكیل شده‌است، یك موجودیت حقوقی مستقل و خودگردان می‌باشد. هیئت مدیره انجمن یك موجودیت مستقل بین‌المللی بوده و وظیفه آن پشتیبانی و هدایت شعبه‌های موجود و یا در حال توسعه می‌باشد.»

اهداف

مهمترین اهداف انجمن عبارتند از :

  • مرجعی برای اعضای انجمن جهت تبادل اطلاعات و اشتراک دانش و تجربیات
  • همسوسازی و ترویج منافع همه افراد و سازمان‌های درگیر در آموزش، استفاده و یا ارائه محصولات و یا خدمات ITSM (IT Service Management )
  • شناسایی و تشویق افراد و سازمان‌های موفق در بهره‌برداری از بهترین تجارب ITSM
  • تلاش در جهت ارتقاء جایگاه و نقش ITSM
  • انتشار و اشاعه اطلاعات و دانش کاربردی ITSM
  • بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت‌های ارائه خدمات فناوری اطلاعات
  • بهبود و ارتقاء روش‌های ارائه خدمات فناوری اطلاعات
  • آموزش و ارتقاء سطح دانش نیروی انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات

فعالیت‌ها

مهمترین فعالیت‌های انجمن جهت تحقق اهداف آن عبارتند از:

  • برگزاری سمینارها، نشست‌ها و همایش‌های دوره‌ای
  • انتشار نشریات
  • برگزاری دوره‌های آموزشی
  • صدور گواهینامه و مدارك معتبر بین‌المللی
  • حمایت از تشكیل شاخه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

 وضعیت تشكیل شاخه ایران

طی تلاش‌هایی در سال‌های 1389و 1390، مراحل تشكیل شاخه جدید انجمن در كشور ایران، به همت جمعی از علاقه‌مندان دنبال گردید. مدارك مورد نیاز و همچنین حق الزحمه مربوط به بررسی مدارك برای انجمن بین‌المللی ارسال گردید. بعد از چندین ماه پیگیری، به علت قطع روابط با كشور انگلستان، انجمن بین‌المللی كه مقر اصلی آن نیز در كشور انگلستان واقع است، از پذیرش تشكیل شاخه جدید در ایران اعلام انصراف نمود.
امید است با برقرار مجدد روابط بین‌المللی، زمینه تشكیل این شاخه در كشور ایران نیز فراهم شده و از این طریق امكان مبادله اطلاعات علمی و به اشتراك گذاردن تجارب تخصصی درخصوص مدیریت خدمات فناوری اطلاعات فراهم گردد.

انتشارات

انجمن بین‌المللی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، دارای انواع مختلفی از انتشارات است. از جمله:

  • كتاب‌های چاپی و الكترونیكی
  • فصل‌نامه الكترونیكی  At Your Service
  • مقالات و گزارش‌های فنی

شاخه‌های انجمن بین‌المللی

در حال حاضر 52 شاخه مورد تایید از انجمن بین المللی دركشورهای مختلف موجود است. برخی از شاخه‌های تشكیل شده در منطقه نزدیک ما عبارتند از:

  • شاخه خلیج فارس به مركزیت دوبی
  • شاخه هند

نظرگاه‌ها (Forum )

انجمن برای برقراری ارتباط بهتر با اعضاء خود نسبت به تشكیل نظرگاه‌هائی در وبگاه خود اقدام نموده است. این نظرگاه‌ها عبارتند از:

  • تجارب برتر
  • اخبار انتشارات
  • اخبار احراز صلاحیت‌ها
  • كنفرانس‌ها و رخدادها
  • اخبار شاخه‌ها

احراز صلاحیت‌ها

امروزه احراز صلاحیت متخصصان انفورماتیك در حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از سازمان‌ها علاقمند به همزبانی میان كاركنان خود و از این طریق هم‌افزائی توان آن‌ها می‌باشند.
انجمن بین‌المللی از طریق تشكیل زیر كمیتهInternational Qualifications and Certification Executive  اقدام به بررسی احراز صلاحیت‌ها در خصوص استانداردها و چارچوب‌های ITIL و ISO20000 نموده است.


www.itsmfi.org