انجمن انفورماتیک ایران انجمن انفورماتیک ایران انجمن انفورماتیک ایران
گزارش کامپیوتر شماره 234, ویژه مرداد و شهریور ماه 96 منتشر شد. يکشنبه  ٢٨/٠٨/١٣٩٦ ساعت ١٣:٥٢
 

کارگاه‌های آموزشی رایگان دانشگاه استنفورد


 

دانشگاه استنفورد پنج کارگاه آموزشی زیر را از طریق اینترنت برگزار می‌کند. شرکت در این دوره‌ها برای همه رایگان است و فقط فرد شرکت کننده باید آشنایی کامل با زبان انگلیسی، در حدّ مکالمه و انتقال اطلاعات، داشته باشد. شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها به صورت تیمی به انجام پروژه خواهند پرداخت.

  1. کارآفرینی فناوری
  2. این دوره توسط دکتر چاک ایسلی، استادیار دانشکده علوم مدیریت و مهندسی دانشگاه استنفورد تدریس می‌شود. در این دوره، مفاهیم بنیادی کارآفرینی فناوری معرفی می‌گردد و شرکت‌کنندگان با فرایندی که کارآفرینان فناوری برای تأسیس شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند آشنا می‌شوند. مطالب این دوره شامل در نظر گرفتن یک ایده در حوزه فناوری، یافتن فرصت‌های تجاری، گردآوری منابع (نیروی انسانی و سرمایه)، چگونگی بازاریابی و فروش ایده و مدیریت رشد سریع می‌باشد.

  3. دوره فشرده نوآوری
  4. این دوره توسط خانم تینا سیلینگ، مدیر اجرایی برنامه سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر دانشگاه استنفورد تدریس می‌شود. در این دوره، مجموعه‌ای از ابزارها برای افزایش خلاقیت و نوآوری در افراد، تیم‌ها و سازمان‌ها معرفی می‌گردد و نشان داده می‌شود که همان گونه که روش علمی فرایند کشف را آشکار می‌سازد، فرایندی صوری نیز برای باز کردن مسیر نوآوری وجود دارد.

  5. امور مالی
  6. این دوره توسط دکتر کِی جیزک، دانشیار دانشکده علوم مدیریت و مهندسی دانشگاه استنفورد تدریس می‌شود. در این دوره، مفاهیم بنیادی امور مالی مدرن و کاربردهای عملی آن معرفی می‌گردد.
    مطالب این دوره شامل بازارهای مالی و مسایل امنیتی، چگونگی رده‌بندی گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، استفاده از نرخ بهره‌های متفاوت و ارزیابی خطرات سرمایه‌گذاری است. شرکت‌کنندگان در این دوره می‌توانند آموخته‌های خود را در پروژه‌ای با داده‌های واقعی محک بزنند.

  7. طراحی یک محیط یادگیری جدید
  8. این دوره توسط پل کیم، مدیر ارشد فناوری و دستیار سرپرست دانشکده آموزش دانشگاه استنفورد تدریس می‌شود. هدف نهایی این دوره، ارتقاء تفکر طراحی سامانمند است که باعث تغییر الگوی محیط‌های یادگیری امروز و فردا خواهد شد. در این دوره به این پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد: مؤلفه‌های یادگیری در قرن بیست و یکم چیست؟ آیا خواندن، نگاه کردن، به خاطر سپردن واقعیت‌ها و سپس امتحان دادن، تنها راه یادگیری است؟ آیا استفاده اثربخش از فناوری می‌تواند فرایند یادگیری را تعاملی‌تر، مشارکتی‌تر و سازنده‌تر سازد؟ آیا یادگیری می‌تواند سرگرم‌کننده‌تر و درگیرانه‌تر شود؟

  9. راه‌اندازی شرکت‌های نوپا : کارآفرینی پیشرفته

این دوره توسط دکتر کلینت کار وِر، کمک استاد دانشگاه استنفورد، تدریس می‌شود. در این دوره، راهنمایی‌های مؤثری درباره چگونگی راه‌اندازی شرکت‌های نوپا و پرهیز از در افتادن به دام تله‌های رایج، ارائه می‌گردد. شرکت‌کنندگان این دوره می‌توانند بلافاصله آموخته‌هایشان را در شرکت‌های نوپای خود و در زمینه تعریف و دستیابی به نقاط عطف مهم به کار گیرند.

علاقه‌مندان به شرکت در این دوره‌ها می‌توانند برای ثبت نام به وبگاه venture-lab.org دانشگاه استنفورد مراجعه کنند.
لازم به ذکر است که بن سازه مورد استفاده توسط این دوره‌ها توسط تیمی به سرپرستی آقای امین صابری، فارغ‌التحصیل سابق دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف طراحی و تولید شده است. در نخستین دوره کارآفرینی فناوری، در حدود 82000 دانشجو از 150 کشور جهان شرکت داشتند که بیش از 37000 نفر آنان در قالب کار تیمی به انجام پروژه پرداختند.