کارگروه توسعه وب فارسی
مقدمه
در دنیای امروز اکثر کسب و کارها به اهمیت اینترنت واقف هستند و دیدگاه مدیران شرکت ها نسبت به داشتن وب سایت اینترنتی در سال های اخیر، تغییر پیدا کرده است. در گذشته این دید در کسب و کارها وجود داشت که سایت اینترنتی یک کالای تجملی است و اکثر از آن به عنوان کاتالوگ اینترنتی استفاده می کردند. بیل گیتس در کتاب کسب و کار بر بال اندیشه که در سال 1999 منتشر گردیده است، پیش بینی کرده که تا بیست سال آینده کسب و کارهایی که بخشی از آنها بر بستر اینترنت بنا نشده باشد، از بین خواهند رفت. با وجود اینکه هنوز به سال 2019 نرسیده ایم، اما شاهد این موضوع هستیم که در کشور ما استارتاپ هایی بوجود می آیند که کسب و کارهای سنتی را به شدت تهدید می کنند.
دیگر داشتن وب سایت، یک کالای تجملی محسوب نمی شود و صرف اینکه یک شرکت وب سایت داشته باشد اهمیتی ندارد، بلکه برنامه ریزی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی برای موتورهای جستجو است که می تواند شرکتها را در حوزه کاری خود به سرمنزل مقصود برساند. در دنیای امروز رفتارهای مشتریان تغییر پیدا کرده است و مشتریان مانند گذشته برای تحقیق و بررسی کالا به مغازه های سنتی مراجعه نمی کنند، بلکه در اینترنت به جستجو می پردازند. کسب و کارهای نوین و استارتاپ ها، با سرعت بسیار زیاد جایگزین کسب و کارهای سنتی می شوند و معادلات بازار را تغییر می¬دهند.
توسعه فضای وب فارسی و ارتقا دانش فعالان این حوزه می تواند باعث شود که کسب و کارهای مختلف بر بستر اینترنت رشد مناسبی داشته باشند و بسیاری از بنگاه¬های اقتصادی که هنوز به صورت سنتی فعالیت می¬کنند بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.
گروه تخصصی توسعه وب فارسی انجمن انفورماتیک ایران، با مشخصات زیر تشکیل شده است:
اهداف گروه
- ایجاد زمینه بحث و تبادل نظر بین متخصصان و گروه های حرفه ای و صاحب نظر و به اشتراک گذاری تجارب و درس های آموخته شده
- کمک به ارتقای سطح دانش و مهارت های مهارت های حوزه وب و اینترنتی در بین متخصص و صاحبان کسب و کار
- بررسی وضعیت و شناخت چالش ها، مسایل و مشکلات و موضوعات مهم برای مدیران ارشد فناوری اطلاعات، مدیران سایت ها، متخصصین سئو در نهادها و سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی در این دو شاخه
- بالابردن سطح آگاهی مدیران ارشد سازمانها در مورد نقش سئو و دیجیتال مارکتینگ در همسوسازی طرحها و پروژههای مبتنی بر وب فارسی با اهداف و استراتژی های کسبوکار
- اطلاع رسانی در مورد آخرین دستآوردهای علمی و حرفهای و شناساندن بهترین ها در این زمینه در حرفه
مخاطبان گروه
- اعضای حقیقی و حقوقی انجمن انفورماتیک
- مدیران وب سایت های اینترنتی و تولید کنندگان محتوا
- مدیران کسب و کارهای اینترنتی و شرکت های خصوصی
- مدیران و کارشناسان حوزههای فناوری اطلاعات در سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی
- دانشجویان مهندسی نرم افزار، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت راهبری خدمات فناوری اطلاعات و گرایش های مرتبط
برخی محورها و تمرکز موضوعات موردبحث در گروه
• در شاخه برنامه نویسی و توسعه وب سایت های اینترنتی
- ابزارها و تکنولوژی های نوین در حوزه توسعه وب سایت های اینترنتی
- سیستم های مدیریت محتوا و ابزارهای مرتبط با آنها
- استانداردهای نوین ارائه شده توسط W3C
- تحلیل و بررسی وب سایت های اینترنتی مطرح و پیشرو با هدف یادگیری علاقمندان به این حوزه
• در شاخه دیجیتال مارکتینگ
- معرفی ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی به فعالان حوزه وب
- آموزش ابزارها و استانداردهای نوین بازاریابی اینترنتی
- برگزاری کارگاه ها، جلسات و سخنرانی های آموزشی در این حوزه
- معرفی استراتژی های موثر در حوزه دیجیتال مارکتینگ
- انتخاب بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ برای زمینه های مختلف کسب و کار
- فرهنگ سازی استفاده صحیح از بهینه سازی سایت برای مدیران سایت های اینترنتی
- آموزش روش های اصولی و صحیح سئو و بهینه سازی سایت
- برگزاری کارگاه ها، جلسات و سخنرانی های آموزشی در این حوزهspan dir="LTR">
- برقراری ارتباط مفید و مناسب بین شرکت ها و متخصص حوزه سئو در ایران
فعالیت های عمومی گروه
- چاپ مقاله، انتشار کتاب و ایجاد نشریه خبری توسط اعضای گروه یا با همکاری سایرگروه های تخصصی انجمن
- برگزاری سمینارها، گردهمایی ها وبینارها و مدیریت تالارهای گفتگو گروه های کاری
- برگزاری دوره های آموزشی تخصصی عمومی یا سفارشی برای سازمان ها و شرکت ها
- انجام پژوهش های کاربردی داوطلبانه درگروه، یا به درخواست سازمان ها در هریک از زمینه های مرتبط
- همکاری و حضور در انجمن های حرفه ای مرتبط و دانشگاه های داخلی و خارجی
- جلب همکاری اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزشی، متخصصان و دست اندرکاران حرفه ای
- تعامل و همكاري هاي فني با انجمن ها، موسسات، شركت ها و متخصصان معماری و راهبري و مديريت فناوري اطلاعات در دنيا
اعصا گروه تخصصی عبارتند از:
- آقای مهندس رضا شیرازی مفرد
- آقای مهندس محمود بشاش
- آقای مهندس عادل طالبی
- آقای مهندس مهدی مجد
از کليه علاقه مندان به ھمکاری با این گروه در ھریک از شاخه ھای فوق تقاضا می شود رزومه خود را به آدرس پست الکترونيکی گروه ھای تخصصی shirazi@isi.org.ir ارسال فرمایند.